Produktionsljud

Under manusprocessen brukar jag vara med lite då och då och läsa filmen ur ett ljudperspektiv.
Hur kan vi lösa svåra scener med ljud?
Vilken typ av problem kan vi stöta på?

Inför själva inspelningen åker jag ofta ut till inspelningsplatserna och undersöker.
Det kanske finns störande ventilation eller kylskåp som brummar.
Om platsen har för stora problem som inte går att lösa, t.ex. en motorväg eller en flygplats i närheten,
så talar jag om det för regissören och producenten så får vi tillsammans avgöra om det är värt att
spela in där eller om vi ska hitta en annan plats.

Efter det sätter jag ihop rätt utrustning.
När jag är utomhus brukar jag använda en mick med mycket riktverkan, en s.k. supernjure,
för att kunna ha längre avstånd till ljudkällan och för att stänga ute störljud från omgivningen.
När jag är inomhus använder jag en lite mindre riktad mik. Framför allt för att jag får naturligare ekon,
men också för att supernjurar ofta är långa och otympliga och dåligt lämpade för trånga utrymmen.

Förutom de vanliga mickarna använder jag också radiomyggor.
Den stora utmaningen med myggorna är att gömma dom på ett bra sätt under kläderna utan att
få störande klädljud. Alla ljudtekniker har sitt eget sätt att göra det på och själv använder jag en
teknik som en finsk ljudtekniker som kallades "pappa" utvecklade. Den har alltid fungerat bra för mig.
I vissa situationer använder jag också riggade mikrofoner t.ex. i bilar eller på andra ställen där det
är svårt att få komma åt med bommen.

Är det en lite större produktion så bygger jag en "ljudpirra" där jag har min inspelningsmaskin,
mottagarsystem för myggor, bommar, ljudrapportspärm, mikrofoner och allt annat jag behöver.
Eftersom den har hjul är det smidigt att transportera den hit och dit och jag slipper packa ner
alla grejer i väskor.